maanantai 12. helmikuuta 2007

flow

Csikszentmihalyi:n "Flow" teoriassa yksilö on onnellinen keskittyessään 100% haasteelliseen, palkitsevalta tuntuvaan tehtävään. Wikipediasta:

Flow is the mental state of operation in which the person is fully immersed in what he or she is doing, characterized by a feeling of energized focus, full involvement, and success in the process of the activity. [linkki]

Minulla oli perjantaina yksi viestinnän tentti koulussa. Tapani valmistautua tentteihin on jo kauan sitten muotoutunut yksinkertaiseksi:

1. Paperit järjestykseen edellisenä iltana. Sisältää tarkan koealueen selvittämisen ja papereiden / kirjojen etsimisen. Kirja on pitänyt hankkia aikaisemmin.

2. Tunti lukemista tenttipäivänä. Tenttipäivänä mennään koululle lukusaliin tuntia ennen tentin alkamista. Koealue luetaan kello kädessä niin että koealueen ehtii kokonaisuudessaan käydä läpi.

3. Päätös kuinka paljon myöhästyä tentistä. Koulussani on käytäntö jossa tentistä saa myöhästyä 30 minuuttia. Etenkin jos lukusaliin on päässyt vasta esim. 30 minuuttia ennen tentin alkamista, on järkevää miettiä kuinka paljon tenttiaikaa kannattaa käyttää lukemiseen. Tyypillisesti myöhästyn noin 15 minuuttia.

Prosessissa on hyvää sen tehokkuus: kun alusta lähtien on fiilis viimehetken paniikista, on helppo keskittyä lukemiseen. Jos lukee viimeisenä iltana, on vaikea päättää millä nopeudella lukee ja milloin lopettaa.

Perjantain tentissä oli kaksi kirjaa joita ei kurssilla oltu käsitelty, joten varasin kaksi tuntia aikaa lukemiseen. Ihan hyvä niin.

Tenttiin valmistautuessa tajusin että tää mun tapa valmistautua tenttiin on viime kädessä vain tapa rakentaa Csikszentmihalyi:n "Flow" tila. Flown komponentit [wikipediasta] täyttyy prosessissa aika hyvin:
  1. Clear goals (expectations and rules are discernible).
  2. Concentrating and focusing, a high degree of concentration on a limited field of attention (a person engaged in the activity will have the opportunity to focus and to delve deeply into it).
  3. A loss of the feeling of self-consciousness, the merging of action and awareness.
  4. Distorted sense of time - one's subjective experience of time is altered.
  5. Direct and immediate feedback (successes and failures in the course of the activity are apparent, so that behavior can be adjusted as needed).
  6. Balance between ability level and challenge (the activity is neither too easy nor too difficult).
  7. A sense of personal control over the situation or activity.
  8. The activity is intrinsically rewarding, so there is an effortlessness of action.
  9. When in the flow state, people become absorbed in their activity, and focus of awareness is narrowed down to the activity itself, action awareness merging (Csikszentmihalyi, 1975. p.72).

Ei kommentteja: