Koulussa käsiteltiin yhden suomalaisen design -yrityksen verkkosivuja. Tunnin mittaisessa esityksessä yhteisöllisyys mainittiin viimeisen kalvon viimeisessä bulletissa ja sitä käsiteltiin noin 30 sekuntia.
Sen sijaan interaktiivisuus oli kiinteänä ja kokoajan toistuvana osana esittäjien puhetta. Vanhasta yksisuuntaisesta viestinnästä (= tiedottaminen, mainostaminen) poiketen tässä mullistavassa keksinnössä viestintä oli kaksisuuntaista ja osallistavaa. Nyt ei vain yritys viesti asiakkaalle, vaan asiakas viestii takaisin yritykselle!
Esitystä kuunnellessa pohdin kuinka hieno ajankuva esitys oli. Harmi vaan että aika oli väärä, koska esittäjät puhuivat siitä internetistä joka oli todellisuutta 1995-2000. Heidän teoreettinen viitekehys (sellainen aivan triviaali taksonomia) olikin vuodelta 2001.
Me emme ole kasvaneet nettiin emmekä sitä oikein tajua. Meille netti on hakukone, verkkokauppa, verkkopankki, sähköinen asiointi yleensäkin, massiivinen tietosanakirja, sähköposti ja jotain hassuja sähköpostikiertokirjeitä. Noh onneksi ei nyt sentään enää noita kiertokirjeitä :D. Yleisesti mun mielestä osaamme kyllä käyttää teknologiaa mutta emme ole omaksuneet netin sosiaalista ulottuvuutta kovin hyvin.
Te tämän blogin lukijat, käsi ylös kellä on profiili irc-galleriassa! Nää linkedinit sun muut ovat uran verkostoja, ei henkilökohtaisia.
sunnuntai 4. maaliskuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti